Klikk på de ulike boksene nedenfor for å lese mer informasjon
Ålesund sjukehus og mange sykehjem og institusjoner har et bårerom/kjølerom. Etter at de av dere som ønsker å syne den døde har vært på besøk, forflytter personalet* personen til bårerommet. Der kan han/hun være frem til gravferdsdagen. Nedlegg i kiste kan gjøres på et senere tidspunkt etter avtale med dere.
*Ved enkelte steder ønskes det at begravelsesbyrået foretar denne forflytningen og at dette skjer på kveldstid.
Ofte er det et kapell tilknyttet bårerommet, dette rommet kan benyttes ved en eventuell syning av avdøde i kiste, les mer om syning her
Noen sykehjem og institusjoner har ikke bårerom/kjølerom. Etter at de av dere som ønsker å syne den døde har vært på besøk, kan vi forflytte avdøde til nærmeste bårerom, eksempelvis Ålesund sjukehus, Sulatunet eller Johanneskapellet. Av praktiske årsaker må vi ofte hente i kiste, hvilken kiste som benyttes bestemmer dere.
Vi har en kostnad for henting og nedlegg i kiste når det skjer utenom kontortid; ettermiddag, kveld og helg. Enkelte institusjoner ønsker at henting skjer på kveldstid.
Ofte er det et kapell tilknyttet bårerommet, dette rommet kan bli benyttet ved en eventuell syning av avdøde i kiste, les mer om syning her
Når dere er klar for det kan vi forflytte avdøde til nærmeste bårerom, eksempelvis Ålesund sjukehus.
I de fleste tilfeller henter vi på båre (ikke i kiste) og bringer avdøde til nærmeste bårerom. Dersom dere har bestemt dere for hvilken kiste dere ønsker, kan vi utføre stell og nedlegg i kiste samme dag.
Vi har en kostnad for henting og nedlegg i kiste når det skjer utenom kontortid; ettermiddag, kveld og helg.
Ofte er det et kapell tilknyttet bårerommet, dette rommet kan bli benyttet ved en eventuell syning av avdøde i kiste, les mer om syning her
I situasjoner ved dødsfall under spesielle omstendigheter som skjer brått og uventet blir ofte politiet involvert. Politiet har egen transportavtale slik at personen blir fraktet til Ålesund sjukehus.
Dere kan likevel kontakte oss så snart som mulig for orientering for veien videre.
Når du kontakter oss vil vi sammen med dere avklare hva som skal skje videre og hvordan hjemtransporten skal skje. Vi kontakter et begravelsesbyrå i området hvor den avdøde befinner seg, og de vil utføre stell og nedlegg i kiste. Dersom det skal søkes om båretransport via NAV må vi velge rimeligste transport hjem. Dersom det er en forsikringssak, ordner forsikringsselskapet hjemtransporten.
Kapellet ved sjukehuset kan benyttes ved en eventuell syning av avdøde i kiste, når hjemtransporten er utført. Les mer om syning her
Vi samarbeider med begravelsesbyråer som er eksperter på hjemsendelse av kister og urner i og utenfor Norge. Det er forskjellige rettigheter ved død i utlandet, hvor mye avhenger om avdøde var på reise eller bosatt på dødsstedet. Ved dødsfall på reise kan det også være usikkerhet om hvem som skal dekke kostnadene. Her kan forsikringsselskapet være en viktig samarbeidspartner.
Ekspertene vi benytter er kompetente i flere språk da de jobber nært med ambassader og konsulater. Du kan være trygg på at de vil koordinere og utføre oppgavene på en profesjonell måte.
Ta kontakt med oss for mer informasjon og veiledning.
Ålesund sjukehus og mange sykehjem og institusjoner har et bårerom/kjølerom. Etter at de av dere som ønsker å syne den døde har vært på besøk, forflytter personalet* personen til bårerommet. Der kan han/hun være frem til gravferdsdagen. Nedlegg i kiste kan gjøres på et senere tidspunkt etter avtale med dere.
*Ved enkelte steder ønskes det at begravelsesbyrået foretar denne forflytningen og at dette skjer på kveldstid.
Ofte er det et kapell tilknyttet bårerommet, dette rommet kan benyttes ved en eventuell syning av avdøde i kiste, les mer om syning her
Noen sykehjem og institusjoner har ikke bårerom/kjølerom. Etter at de av dere som ønsker å syne den døde har vært på besøk, kan vi forflytte avdøde til nærmeste bårerom, eksempelvis Ålesund sjukehus, Sulatunet eller Johanneskapellet. Av praktiske årsaker må vi ofte hente i kiste, hvilken kiste som benyttes bestemmer dere.
Vi har en kostnad for henting og nedlegg i kiste når det skjer utenom kontortid; ettermiddag, kveld og helg. Enkelte institusjoner ønsker at henting skjer på kveldstid.
Ofte er det et kapell tilknyttet bårerommet, dette rommet kan bli benyttet ved en eventuell syning av avdøde i kiste, les mer om syning her
Når dere er klar for det kan vi forflytte avdøde til nærmeste bårerom, eksempelvis Ålesund sjukehus.
I de fleste tilfeller henter vi på båre (ikke i kiste) og bringer avdøde til nærmeste bårerom. Dersom dere har bestemt dere for hvilken kiste dere ønsker, kan vi utføre stell og nedlegg i kiste samme dag.
Vi har en kostnad for henting og nedlegg i kiste når det skjer utenom kontortid; ettermiddag, kveld og helg.
Ofte er det et kapell tilknyttet bårerommet, dette rommet kan bli benyttet ved en eventuell syning av avdøde i kiste, les mer om syning her
I situasjoner ved dødsfall under spesielle omstendigheter som skjer brått og uventet blir ofte politiet involvert. Politiet har egen transportavtale slik at personen blir fraktet til Ålesund sjukehus.
Dere kan likevel kontakte oss så snart som mulig for orientering for veien videre.
Når du kontakter oss vil vi sammen med dere avklare hva som skal skje videre og hvordan hjemtransporten skal skje. Vi kontakter et begravelsesbyrå i området hvor den avdøde befinner seg, og de vil utføre stell og nedlegg i kiste. Dersom det skal søkes om båretransport via NAV må vi velge rimeligste transport hjem. Dersom det er en forsikringssak, ordner forsikringsselskapet hjemtransporten.
Kapellet ved sjukehuset kan benyttes ved en eventuell syning av avdøde i kiste, når hjemtransporten er utført. Les mer om syning her
Vi samarbeider med begravelsesbyråer som er eksperter på hjemsendelse av kister og urner i og utenfor Norge. Det er forskjellige rettigheter ved død i utlandet, hvor mye avhenger om avdøde var på reise eller bosatt på dødsstedet. Ved dødsfall på reise kan det også være usikkerhet om hvem som skal dekke kostnadene. Her kan forsikringsselskapet være en viktig samarbeidspartner.
Ekspertene vi benytter er kompetente i flere språk da de jobber nært med ambassader og konsulater. Du kan være trygg på at de vil koordinere og utføre oppgavene på en profesjonell måte.
Ta kontakt med oss for mer informasjon og veiledning.
Vi kan kontakte deg ved at du fyller ut ett av våre kontaktskjema.
Du kan benytte det enkle kontaktskjemaet med navn, epost og melding så vil vi kontakte deg.
Skjemaet for digital planlegging kan benyttes dersom du har noen detaljer og ønsker klart vedrørende en gravferd og vil registrere disse hos oss – du vil motta et uforpliktende prisoverslag og vi hjelper deg gjerne videre.
Du når oss alltid via telefon.